A Kiút

Kedden lebetegedtem. Először  csak a fejem fájt. Aztán a torkom is kezdett fájni,és belázasodtam, amikor orvoshoz mentem akkor még torokgyulladásnak hittem ezt. Viszont már akkor volt pár kiütés a kezemen, amire azt hittem, hogy az Ibustarra vagyok allergiás. Aztán egyre több kiütésem lett és elkezdtem nézni a netet, hogyan lehet eltüntetni a kiütéseket. Az összes cikk ezt írta, hogy meg kell találni a kiváltó okot, az alapbetegséget kell kezelni. Aztán főként anyukám mondta ezt pénteken nekem is és az ügyeletes nővérnek is, meg a nővér is neki, hogy himlős vagyok. Ez nagyon megfogott, hogy az alap betegséget kell kezelni. Ezért kezdtem el egyáltalán olvasni Csernus Imre Kiútját, hogy hátha minél jobb megoldásokat találok a lelki betegségeimre is, meg hogy elvonjam a figyelmemet erről, hogy viszket és fáj mindenem, és nem tudok jönni menni.

A könyv Dante poklán megy végig. Emlékszel még? Dante: Isteni színjáték, kötelező olvasmány volt. Annyira nem vagyok himlős, hogy újra olvassam, csak nagyjából olvastam bele. Amúgy utólag jobbnak tűnik, mint középiskolában, vagy nem tudom mikor kellett ezt olvasni.


Két szimbóluma is van Csernus Imrének is meg nekem is most erre a szenvedésre nézve. Egy labirintus, amiben üldöz egy bikafejű szörny, és a másik maga a pokol. Először ezt kérdeztem magamban: Ki az a hülye, aki bemegy egy ilyen helyre? Hát én, sajnos. Mégis miért? Vagy azért mert valamiféle csalit látok magam előtt, vagy valami rosszabbnak vélt dolog elől menekülök éppen. Erre jutottam, hogy a kísértésnek legalább két összetevője van: csábítás, és félelem. A bűn pedig az elcsábulás és a rossz helyre menekülés a félelem elől.

Most még ennél is hosszabb eszmefuttatás következik. Végigelemeztem a könyvet, és te is megláthatod az eredményét. Tehát sok szeretettel, Neked és magamnak tőlem:

Csernus Imre (és Baran Zsuzsi): A kiút

Y generáció

A külsőségek vonzásában

(Az idézőjelbe tett szövegek idézetek a könyvből) "Egyszer olvastam egy szúfi példabeszédet, így szól: látják a falubéliek, hogy a bölcs öregasszony nagyon- nagyon keresgél valamit az út porában. Odamennek hozzá, és megkérdezik tőle, mit keres. A bölcs öregasszony azt válaszolja, hogy ennek nincs jelentősége, csak úgy keres, ha segíteni akarnak, segítsenek. Azt felelik erre az emberek: ha azt akarod, hogy segítsünk, meg kell mondanod, mit keresel. Rendben válaszol a bölcs, elejtettem a varrótűmet. Keresik nagy bőszen, nem találják. Megint elkezdik kérdezgetni:mondd meg pontosan, hol ejtetted el, hiszen az út széles, a varrótű meg kicsi. Ennek nincs jelentősége, válaszolja a bölcs, de ha már tudni akarjátok, elmondom: a varrótűmet ott fenn, a domboldalon álló házamban ejtettem le. Erre a tömeg: de hát akkor miért itt keressük az úton? Mire a bölcs: a házamban már sötét van, de az útra még idesüt a nap."
Hát igen erről szól számomra a könyv, hogy ha valami több mint valószínű, hogy bennünk van, akkor magunkba keressük és ne a többiekben. Hiába van az, hogy rájuk jobban rálátunk. Vagy nem feltétlenül emberekre gondolok csak, hanem ideológiára, vagy tevékenységre.

A pokol kapujában

"Valójában úgyis mindenki a teljes életével fog majd elszámolni. És képzelje csak el kedves olvasó, ez az elszámolás nem a végítélet napján történik. Hanem most az adott nap végén. Mindig a mai nap a végítélet napja. Amikor kiderül, hogy tiszta, nyugodt lelkiismerettel tudok- e lefeküdni, mert el tudok számolni a cselekedeteimmel meg a hitemmel. Hogy a nap végén tudom-e szeretni magam. Átgondolva, és értékelve mindazt, amit aznap jóként vagy rosszként okoztam magamnak."
Hogy is mondjam? Régebben elég sokszor vizsgáltam felül magam, illetve többször mint most. Sőt írtam egy csomó elmélkedést is ebben az önvizsgálat témakörben. Amit tudok ajánlani neked, kérdéseket miken menj végig, este vagy reggel, igazából bármikor, mikor időt szánsz rá: Miért kérek bocsánatot? Kitől kérek bocsánatot? Miért és kinek adok hálát? Min szeretnék változtatni? Mutatnék egy másik lehetőséget is. Nézd meg a napi exament.

Mértéktelenek

A test bűnösei

 

" Vajon a mai huszonéveseknek mi a viszonyuk a szexualitáshoz?"

Ennek azért van pár tényezője, ami ránk hatással van, vagy lehet. Mit mondtak erről a szüleink, vagy mit nem? Mit látunk a médiában? Mit mondanak a barátaink? Mit mond erről az Egyház? Mit mond a környezetünk? Milyen tapasztalataink vannak róla? Nekem elég sok problémát vetett fel, és még fog is felvetni. Ezt még jobban össze szeretném magamnak foglalni és még lehet hogy neked is. Te hogy állsz vele?

Torkosok és falánkok

 

" A belső béke nélkül mindig külső ingerekkel történik a hiányérzet pótlása, ami valójában csak ismétlődő tüneti kezelés, nem pedig megoldás."

A legtöbben messziről látjátok, hogy problémám van az evéssel. Illetve a testemmel.Ami szorosan köthető az előző bekezdésben levő szexualitáshoz. Még mihez? Hogy amikor megyek hazafelé sokszor ez jár a fejemben, hiába volt tele faltól falig a napom programokkal kong az ürességtől az életem. Az idő csak múlik, és ritkán telik meg tartalommal, megtöltöm hát magamat egy gombás rizzsel vagy bármivel, ami épp otthon van. Ez egyébként még mélyebbre taszít, ebbe a nem tudom milyen bugyorba, ha bárki is önjelöltként megmondja, hogyan kell éljek, hogy sovány legyek.

Tékozlók és fösvények

" Minden ember életében elérkezik egy pont, a megöregedés pillanata, amikor számba veszi, hogy úristen, mire költöttem eddig a pénzemet, az energiámat, az időmet, a tehetségemet, és vajon mennyi idő van még hátra az életemből."
"A fösvény az valójában attól retteg, hogy mi lesz vele a jövőben. Vagyis eluralja a jövőtől való félelem. Mi lesz holnap? Mi lesz akkor, ha nem lesz semmim?"

 

A felső idézet a tékozlókra vonatkozik az alsó a fösvényekre. Nagyon örülök, örültem, hogy ez a két fejezet ilyen szorosan követi egymást. Nekem így tűnik, hogy az értékeink elpazarlásának és elrejtésének is ugyanaz az oka. Ha rossz az önértékelésünk, és vagy az önbizalmunk, illetve elve az önismeretünk. Nálam sokszor van ez, hogy fogalmam sincs, milyen értékeim vannak. A határokkal végképp sok a gondom. Nálad mi a helyzet ezzel kapcsolatban?

Harag és indulat

"Izgalmas dolog volt felismerni, hogy düh akkor is keletkezik bennem, amikor egy másik ember emlékeztet önmagam olyan tulajdonságaira, amit én gáznak érzek, és nem oldottam meg. Amivel nem vagyok hajlandó szembenézni, és amin nem változtatok."
Egy időben ez alapján gyóntam, hogy mi zavar másokban. Érdekes ez az árnyékszemélyiség kérdése. Másban a szálkát is, magunkban a gerendát sem látjuk ugye.

Erőszakosok

Rablók és gyilkosok

"Vannak olyan emberek, akik igazából nem akarják a bűntudatot felvállalni. Nem akarnak és nem mernek hibák után bocsánatot kérni. Folytatják ugyanazt az erőszakos életet, amit éltek. S közben egyre szarabb az életük."
Nehéz ügy, főleg magammal szoktam erőszakos lenni, ha veled is, akkor bocsánatot kérek. Úgy hiszem ennek a negatív értelemben vett büszkeség lehet a gyökere, ahhoz lehet valami köze. Ha a belső gyengeségeinket és félelmeinket kompenzálva erősnek akarunk mutatkozni.

Öngyilkosok


"... ott van az a film, ami valós történeten alapul a 127 óra. Egy sziklamászóról szól, aki egyedül mászik egy kanyonban, amikor lezuhan a karja beszorul egy sziklahasadékba. Amikor rájön, hogy senki nem fogja megtalálni és kiszabadítani, levágja a saját kezét."
Emiatt a témakör miatt vettem meg nem tudom hány éve ezt a könyvet. Nagyon sokszor akartam öngyilkos lenni, és erre Ágotával jöttünk rá, hogy miért. Nem merem kifejezni a haragom. Ennek egész sok gyerekkori gyökere van. A másik gyökere ez, hogy egyre kevésbé értem, mit tanít erről az Egyház, vagy mit mond erről Jézus. Mindenesetre ez a lényeg, hogy magamra haragszom a helyett, aki megbántott. Ezt úgy tűnik egyre jobban sikerül kezelnem. Erről a 127 óráról annyit, hogy gondolkoztam ezen régebben szimbolikus értelemben, hogy ha szabadulni akarok az egyes helyzetekből, akkor mit vigyek magammal és mit hagyjak magam mögött. Veszteség sajnos mindig lesz.

Istentelenek

 

"Pokoljárás nélkül nem alakulnak ki morális törvények. Vajon, ha nem hiszek Istenben, akkor van Isten?"

A legtöbbünknél nem ez lehet a gond, hogy van e Isten, vagy nincs? Vagy, hogy velem van e vagy elhagyott? Hanem : milyen az Istenképünk? Most hogy elolvastam a Viskót megtudtam egy dolgot, ami eddig fel sem merült bennem. Amikor Jézust keresztre feszítették, akkor ezt az Atya nem felülről nézte, hanem belülről nézte. Te tudtad ezt? Így azért már teljesen más, közelebb érzem az Atyát.

 

Rosszakaratúak


Képmutatók és tisztességtelen tanácsadók

"A rossz tanácsadók folyton saját meg nem oldott konfliktusaikról beszélnek."
Az ilyen zsarn-okoskodók miatt teljesen tönkre tettem magam, vért izzadtam, vagy valamikor vért köptem. Ez a bajom, hogy nem tudom, vagy nem merem kezelni ezt, hogy kire hallgassak vagy kire ne. Az önfejűség is és az, ha bizonytalannak mutatkozok igazából egy védekezési mechanizmus. Hogy mi lenne a jó megoldás, azt jobb, ha inkább kitalálom, mint hogy megkérdezzem...

Árulók


"Vajon jelent-e még valamit az Y- generációnak az a szó, hogy hazaárulás? Egyáltalán mit jelent számukra a haza?... Mi van, akkor ha a bőrömben nem érzem magam otthon?... A legcsúnyább hazaárulás az, ha valaki önmaga hitéhez nem hűséges."

Ezen egy időben sokat agyaltam, mi az hogy haza. Mit jelent ez, hogy haza értem? Volt, amikor így éreztem magam, mint ahogy a Bánk Bán -Hazám, Hazámja kezdődik: Mint száműzött ki vándorol a sűrű éjen át, vad förgetegben nem lelé vezérlő csillagát. Az emberszív is így bolyong oly egyes egyedül, úgy tépi künn az orkán, mint az önvád legbelül. Külső segítséggel erre jutottam, hogy a haza az belül van, vagy nincs. Ez jelent még elég sok problémát, hogy amíg önmagamhoz nem merek hűséges lenni, addig máshoz sem tudok.

A Kiút

Erre sem én fogok válaszolni, vagy legalábbis nem az interneten, hanem téged kérlek meg rá.
Gondolj arra kérlek, hogy a jelenlegi legnagyobb problémádat megoldottad. Ha szeretnél válaszolj a kérdésekre. Te leszel a vonal -, Csernus Imre meg én leszünk a csillag*

* Hogy élted meg a szabadulást?
- ...
*Hát te hol voltál, lecsúsztál?
- ...

* Mikortól mondod azt, hogy talpra álltam?
- ....

* Még nem álltál talpra?
- ...

* Minek a függvénye a talpra állásod?
- ...
* Tehát úgy érzed a pénz boldogít?
- ....

* Boldogságban vagy biztonságban?
- ...
* Megbántál már valamit életedben?
- ...
* Most miért sírtál?
- ...
* A megoldatlan lelki dolgaid miatt kértél már segítséget?
- ...
*
Hány éves vagy?
- ....
* Nincs több kérdésem, remélem, hogy neked lesz még magadhoz, (vagy hozzám).

Köszönöm, hogy elolvastad. Remélem el tudtalak gondolkodtatni, vagy tudtam segíteni.